.
.
Vy: Znáte název filmu Woody Allena, v němž je použit citát z filmu Křižník Poťěmkin – scéna masakru na schodech v Oděse?
ChatGPT: Ano, film Woody Allena, ve kterém je použit citát a odkaz na scénu masakru na schodech v Oděse z filmu „Křižník Potěmkin“, je „Zelenač“ (v anglickém originále „Bananas“). Tento film byl uveden v roce 1971 a obsahuje několik odkazů na filmovou historii.
.
.
https://www.youtube.com/watch?v=yH1tO2D3LCI
.
https://www.youtube.com/watch?v=X-HSntXuGYI
.
.
Zatímco třeba detektivka, oproti quirku, jak jistě každý zdejší už ví a dokonce i téměř většina akademiků uzná, je v současnosti brána za plnokrevný oficiálně schvalovaný žánr – třebaže lze vysledovat, že ještě na začátku minulého, tedy 20., století taková shoda zas až tak samozřejmá nebyla.
A tak ve zdejším prostředí přizrzle buranského odevždycky vůči jakýmkoli novotám nepřátelského intelektuálního milieu byl ještě v 50. letech 20. století akademickými potomky profesora Zdeňka Nejedlého i tento žánr genologicky haněn a odmítán, ba dokonce z říše literatury vymítán. Jako jakýsi bastard či zpotvořenina nestojící obzvláště tuzemským univerzitním profesorům estetiky ani za zcela odtažitý zájem.
Pánové Jan Cigánek a Josef Škvorecký by o tamtěch dobách ideologicky motivovaného nezájmu mohli jo vyprávět…
.
Proto nikoho zdejšího neudiví, když v dnešních časech tuzemská populace zcela naprosto samozřejmě sleduje v televizi jako cosi žánrově plnohodnotného detektivní seriál, jehož příběhy jsou zařazeny zrovna do reálií onoho prostředí začátku čerstvého 20. století, kdy detektivka sama coby akademiky kodifikovaný žánr vlastně ještě ani neexistovala.
.
Film tehdy jako umělecký obor rovněž nebyl řečen.
.
A co takhle quirk s příměsí praktik detektivky?, dovoluji se poněkud přidrzle zeptat v prostředí nasyceném takovouto ryze česky odedávna vlasteneckou nevolí vůči autorským novotám, v němž detektivce jako žánru byla důstojná existence přiznána teprve na začátku 60. let, to jest vůči dnešku před 60 roky, tedy naštěstí však ještě za mého života.
.
Namísto odpovědi se tedy míním zabývat televizním detektivním seriálem, v průběhu děje kteréhosi jehož dílu bych se mohl naprosto přirozeně a odůvodněně dozvědět, že za jeho mládí můj děda František (narozen v roce 1884) zažil situaci, kdy jednoho rána například takoví vzhledoví blíženci jakými byli Elvis Presley a Karel Gott, vyhlížející v kosmických skafandrech sice otyle nadití, se spolu s kamarády ještě neznámé obchodní značky The Rolling Stones namísto do nahrávacího studia v Bubenči vypravili na Měsíc, aby zde v království Kráteru nebeského klidu natočili klip jakéhosi jejich společnáho hitu.













