.
.
Co se týče žánru zrovna připomenutého filmu, když natočeného v roce 1987, jsem ochoten hájit stanovisko, že se (třebaže jako kategorie tak v mnoha ohledech navenek vyhlíží) nejedná o reprezentanta žánru quirk, nýbrž o záležitost, kterou by bylo záhodno žánrově přesněji označovat například jako perzifláž.
Neboť základním účelem zmiňovaného díla je tu až nevybíravě zlostné zesměšňování či posměšné napodobování, více nežli záměrné sarkastické zneucťování – prostřednictvím nahrazení patetičnosti původního heroického obsahu scény natočené Sergejem Ejzenštejnem jen pouhým kritičně zábavovým turistickým kýčem.
Třebaže ve všech těchto 3 příkladech se sdělované pokaždé děje na majestátním schodišti (epizoda kanadského televizního seriálu, Rybczyńského perzifláže i Ejzenštejnova původního originálu arcidíla), je k účelu vyhrocení dramatičnosti prostřednictvím nikým neřízené jízdy dětského kočárku dolů schodištěm použit trik zpomalení. Kterýžto formální postup vynalezený nechtěně zcela náhodou jedním z lumièrovských kameramanů v roce 1896, a toronským policejním detektivem Murdochem (smyšleně detektivní figurou) chtěně záměrně již v létě roku 1895, tedy půl roku před historickou premiérou lumièrovského kinematografu, bývá i stylistickým prostředkem velmi oblíbeným režisérem Wesem Andersonem.
Přičemž o predestinaci stavu býti natočeno se záměrem pozdějšího zařazení do repertoáru království žánru quirk se v případě vyjmenovaných položek režisérů Rybczynského a Ejzenštejna nejedná.
.
.
Poněvadž cokoli quirkem nazývané, ač bez takovéto předchozí soustředěně koncentrované záměrnosti vzniklé, nelze žánrově quirk nazývati, kobyla, býk, babyka.
.
.
Nejsem si však jist, zdali, ale nezřetelně se mi vybavuje tatáž oděská scéna zpracovaná ve kterémsi filmu Woody Allena.
Ale stačí zmínit tohle jméno, a kvalifikovanému čtoucímu (ostatně jiní nebo jiné, obojí představitelé mimořádného živočišného druhu, sem k tomuto čtenářskému krmelci trvale nedocházejí) je proto ihned jasné, že téhož nebylo obdobně použito ze žánrového důvodu quirku – oproti stavu po čemsi takovém již pomrkávající záměrnosti v případě opakovaně zmíněné schodišťové epizody televizního seriálu o detektivu Murdochovi.
Poněvadž z autorských vlastností Woody Allena, původně standupového komika, ihned vyplývá, že v případě hodnocení jeho verze by se žánrově jednalo o parodii, parafrázi nebo dokonce je přípustné, aniž prostřednictvím praxe Federálně vyšetřovacího úřadu (FBI) trestné, klasifikovat, že možná i o pastiš.













