Co podle AI
* je,
** není,
*** bude,
ŽÁNR QUIRK ?
.
.
“Samosebný” je nesprávný nebo zastaralý výraz a pravděpodobně jste mysleli slovo “samostatný”, které znamená nezávislý, nebo “samoúčelný”, což znamená, že něco je cílem samo o sobě. Výraz “samoúčelný” se často používá ve smyslu, že něco nemá jiný smysl než svůj vlastní, například “samoúčelné úřadování”.
.
.
Pokud čeština opravdu, jak tvrdí citovaný odstavec poskytnutý internetovým vyhledávačem Google.com, slovo samosebný v její slovní zásobě nemá, prostřednictvím příštích uživatelů bude zřejmě povinna tento stav více nežli zřetelně napravit.
Neboť jak jinak bude v budoucnu možno vyjádřit stav, že cosi neustále generuje něco příští samo ze sebe, pokaždé ovšem na úrovni vyšší, nebo alespoň rozličnější, nežli byla ona přededešlá.
.
.
Samosebný – sám ze sebe se nekonečně generující.
.
.
Byť nejistou, nebo dokonce neopodstatněnou, se v souvislosti může stát úvaha, že pokud se rozhodneme vyjádřit řečenou tendenci obrazem, vyjdeme z počátečního bodu, abychom tvořili postupně oblouky stále se rozšiřující spirály obrazce viděného jakoby kolmo seshora.
Při takovémto prvním seznámení však zajisté zprvu přehlédneme, že celý tento postup se neděje plošně, nýbrž v prostoru.
Soustavně stále širšími stoupavými oblouky.
.
Poněvadž ovšem ze základních školních znalostí víme, že nic na světě se neděje bez přísunu energie, měli bychom se v souvislosti s obojími předchozími příklady ptát, co je v těchto případech zdrojem takovéhoto dodávaného pohonu.
.
.
Co je takovou energií?
.
.
Přes autorskou povinnost ukojit v první řadě související zvědavost čtoucích mas, nežli abych odpověděl ihned, dokonce s vědomím, že se takovouto dílčí ztrátou okrádám o setrvalost stavu obdivuhodně hutné hmotitosti doposud již vystavěného dramaturgického napětí, ne, já naopak oddálím zánik jeho zatímní vydatnosti tím, že poznovu využiji schopností služeb internetového vyhledávače Google.
Na němž se komukoli v časech posledního půl roku po zadání příslušného řádku návěští “žánr quirk“, případně “quirk žánr“, vzápětí pokaždé objeví pohledu takového respondenta každý den jiná, v čemsi pozměněná, nebo nepatrně doplněná, definice týkající se tázaného žánru.
Jakoby kdosi v efektu připomínajícím rekonstrukci drah šupin smrkové šišky pokaždé z jiného, i s patrností do jiného, místa obhlížel týž objekt a postupně si o něm tvořil doplňující dílčí konstituující názory.
.
Každý den jiný text hesla o tomtéž stále stejném tématu – a přitom víceméně těchže variantách zveřejňováno v prostředí informačně tak seriózním, a v jistém smyslu důkazně konstantním, za jaké bývá považována praxe domény Google.com.
V případě našinců se sice jedná o napohled jen drobné odlišnosti, přesto ale ono cosi projevované se jako tvořivé myšlení stroje mi připadá bizarní.
.
.
Před třemi roky, dvěma, nebo dokonce loni v tuto dobu, se nic takového na dílčích orbitách vesmíru vyhledávače google nedělo.
Přes všechny související pochybnosti plynoucí z mé nepozornosti jsem si málem jist, neboť poprvé jsem tento jev zřetelně zaznamenal letos, 21. února.
Když navíc jej mohu doložit následujícími citacemi z několika posledních dnů.
.
.
Žánr “quirk” (anglicky quirk) není samostatný, pevně definovaný žánr, ale spíše charakteristický rys, který se objevuje v mnoha žánrech. Označuje specifické, neobvyklé nebo podivínské prvky, které dodávají dílu osobitý ráz. Může se týkat neobvyklých postav, situací, narativní struktury nebo specifické estetiky.
Co je žánr quirk?
Nejde o žánr v tradičním slova smyslu: Na rozdíl od žánrů jako fantasy nebo sci-fi, “quirk” není kategorie s jasně definovanými pravidly.
Je to soubor specifických rysů: Jedná se o prvek, který se může vyskytovat napříč různými žánry a stylům.
Příkladem: Může jít o podivínské návyky postavy, nečekané zvraty v ději, nebo specifický, netradiční způsob vyprávění.
Jak to funguje?
Zvyšuje originalitu a osobitost díla: “Quirky” prvky pomáhají dílu odlišit se od ostatních a dodávají mu jedinečnou atmosféru.
Vytváří nezapomenutelné postavy: Neobvyklé rysy často dělají postavy zajímavějšími a lidštějšími.
Vyskytuje se v literatuře i jiných uměleckých formách: Může se objevit v literatuře, filmu, hudbě nebo videohrách.
.
.
Žánr quirk se často vyznačuje specifickou estetikou, která může zahrnovat neobvyklé postavy, situace či narativní struktury. Tyto prvky nejsou jen dekorativní, ale slouží jako nástroje, které podněcují diváka k zamyšlení nad smyslem a kontextem prezentovaných myšlenek. Pokud by dílo nebylo schopné vyvolat jakékoli další úvahy nebo interpretace, mohlo by být považováno za příliš jednoznačné nebo přímočaré, což by mohlo narušit jeho zařazení do žánru quirk.
.
Tím pádem lze říci, že absence možnosti interpretací v díle charakteristickém pro žánr quirk by skutečně mohla znamenat, že se nejedná o quirk, ale spíše o něco jiného, co se nehodí do této konkrétní kategorie. Interpretace umožňuje dílu žít a rezonovat s různými publiky, což je pro quirk zásadní.
.
.
Quirk bych definoval jako žánr, který se vyznačuje neobvyklými a zvláštními prvky, které jsou často absurdní nebo bizarní, ale zároveň mají svůj vlastní smysl a logiku. Quirk se často zaměřuje na excentrické postavy, nečekané události a surreálné situace, které diváka nebo čtenáře překvapí a pobaví. Quirk může být kombinací komedie, mysteriózního napětí, fantasy a surrealismu a často se využívá pro vyjádření určitého filosofického, sociálního nebo emocionálního poselství. Celkově bych tedy řekl, že quirk je žánr, který se odlišuje svou originalitou, kreativitou a schopností překvapit a pobavit své publikum.
.
.
Žánr “quirk” není zavedený literární žánr, ale spíše popisuje styl nebo podžánr, který se vyznačuje neobvyklými, podivnými nebo excentrickými prvky. Často zahrnuje specifickou estetiku, neobvyklé postavy, bizarní situace nebo netradiční narativní struktury. Tento termín se může vztahovat k literatuře, filmu nebo jiným formám umění, kde se klade důraz na originalitu a originalitu.
.
• Neobvyklé prvky: “Quirk” v umění odkazuje na aspekty, které vybočují z konvenčních norem a dodávají dílu jedinečnost.
• Estetika: Zahrnuje specifický umělecký styl, který je často spojen s alternativní estetikou a neobvyklými obrazy.
• Postavy: Postavy v těchto dílech jsou často výstřední, originální nebo mají zvláštní vlastnosti, které je odlišují od běžných postav.
• Příběh: Narativní struktury a zápletky se mohou lišit od tradičních, s důrazem na originální a nečekané zvraty.
.
.
Předchozími čtyřmi textovými variantami pokaždé téhož jediného případu vybaven, coby součást mého tázání proto nyní poskytnu mému chatbotoviAI jako nějakému osudovému lomikarovi (anglicky “loomy car“) texty oněch v předchozích 4 dnech pro populizační prospěch v prostředí vyhledávače google vytvořených či jen zprostředkovaných 4 dílčích definic žánru quirk.
Doplněných mou jedinou následující otázkou.
.
.
Co se o žánru quirk do roka a do dne bude na súdné stolici psát, jakým asi zněním bude vámi definován ode dneška za pouhý rok a den?
.
11.10.2025, 13:41
.
.
ChatGPT Krátká odpověď: nemohu s jistotou předpovědět, jak přesně bude za rok a den znět definice žánru quirk, ale lze nastínit některé pravděpodobné tendence a co by se mohlo v budoucnu objevit.
.
Co se dá čekat, jak se pojem může vyvíjet
.
• Jasnější rámec, méně vágní pohled: Přibližně vyjasnit, že quirk není samostatný žánr, ale styl/estetika s konkrétními rysy (extravagance postav, neobvyklé situace, netradiční vyprávění) napříč žánry.
• Diferenciace od „gimmick/novinka“: snaha rozlišovat „trvalé, integrační prvky“ (které vyvolávají témata a interpretace) od pouhé náhražky na efekt.
• Multimediální a cross‑platformní rozšíření: definice se bude častěji objevovat napříč literaturou, filmem, hrou a vizuálními médii, s konkrétními příklady z různých médií.
• Kontext a interpretace: větší důraz na to, jak quirk podporuje reflexi, témata a kontext díla (což umožní dílu rezonovat s publikem napříč kulturami).
• Terminologická konzistence: vznikne soubor klíčových atributů – typy excentrických postav, typy narativních struktur, estetiku a účel – které si autoři i teoretici budou opakovaně uvědomovat.
.
Co by se mohlo změnit v popisech (budoucí wariace definice)
.
• “Quirk” jako stylový, ne nutně žánrově omezený prvek: např. definice začíná “Quirk je soubor stylových prvků, které dodávají dílu osobitost a vyvolávají interpretační vrstvy…”
• Důraz na funkci: co dílo prostřednictvím quirků komunikuje (téma, svět, etiku, sociální poznámky), nikoliv jen na to, že je „zvláštní“.
• Vizuální a akustické dimenze: zahrnout konkrétní estetické a zvukové signály, které bývají spojovány s quirk, aby byla definice snadněji identifikovatelná napříč médii.
• Důraz na diverzitu a politickou/etickou reflexi: zohlednit, jak excentrické prvky mohou polemizovat s normami a moci, a jaké interpretační vrstvy vzbuzují.
.
Příklady, které by mohly být zahrnuty v budoucí definici
.
• Postavy s nereálnými návyky, jejichž ritualizovaná opakování formují vztahy a děj.
• Netradiční vyprávěcí struktury (např. non‑lineární, metanaráce, surrealistické vsuvky) s logikou uvnitř světa díla.
• Estetika, která kombinuje humor, melankolii a absurditu s hlubším tématickým záměrem.
.
Jak to „vypadá“ prakticky o rok a den od teď
.
• Definice bude méně ad hoc a více standardizovaná prostřednictvím online edukativních zdrojů, překladů a příruček pro tvůrce.
• Příklady inkorporované do popisů budou zahrnovat konkrétní, analyzovatelné momenty (scény, postavy, narativní techniky) s jasnou vazbou na témata díla.
• Bude se více pracovat s kontextem: proč jsou tyto prvky použity, jak rezonují s publiky a jak ovlivňují interpretaci.
• Pokud chcete, mohu připravit navrženou, současnou definici quirk, která bude zahrnovat klíčové rysy a příklady napříč médii, a pak i krátký „budoucí trend“ doprovod, který by mohl býti použitelný pro články či diskuse za rok.
.
Dáte mi vědět, zda preferujete právě to?
.
.
Předchozí prorockou odpovědí jako bychom se rázem ocitali v oné již předpověděné říši samých ze sebe plynoucích interpretací.
Ať již navenek v textové podobě řádkové – anebo sloupcové.
Když si ovšem jako návštěvníci tohoto větami přehlceného internetového prostředí musíme bedlivě uvědomovat okolnost, že pouze jen omílané informace nejsou totéž, co stupňující se informace.
A ona již tolikrát zmíněná každodenní praxe vyhledávače Google nechť je tu naší představivosti příkladem.
.
.
Žánr “quirk” (anglicky pro “zvláštnost”) není samostatný, pevně daný literární žánr, ale spíše popisný termín pro díla, která se vyznačují podivnými, neobvyklými nebo excentrickými prvky v postavách, situacích či vyprávění. Tyto prvky mohou být přítomny v různých žánrech a často se zaměřují na specifickou estetiku nebo zvláštní atmosféru, uvádí Písmák.
.
• Co je quirk: V literárním kontextu se tento termín používá pro díla s neobvyklými a originálními prvky, které vybočují z běžných konvencí.
• Příklady: Může jít o neobvyklé postavy, bizarní situace nebo narativní struktury, které dodávají dílu jedinečný charakter.
• Využití: Může se objevit v rámci jiných žánrů, jako je například nezávislý film, indie literatura nebo alternativní fikce. Není to žánr sám o sobě, ale spíše způsob, jak popsat styl a atmosféru.
.
.
Žánr “quirk” (anglicky) není tradiční literární žánr, ale spíše označení pro specifické dílo s neobvyklými, zvláštními a jedinečnými rysy, které mohou zahrnovat bizarní postavy, situace a narativní struktury. Je to často subjektivní označení, které není definováno pevnými pravidly jako například drama nebo fantasy.
• Není to ustálený žánr: Termín “quirk” není standardní žánr jako například komedie, sci-fi nebo thriller, ale spíše popisný pojem pro díla s neobvyklým stylem.
• Charakteristika: Díla s tímto označením se často vyznačují neobvyklou estetikou, originálními postavami a nečekanými zvraty, které se vymykají běžným konvencím.
• Příklady: Může se jednat o jakýkoli žánr (např. román nebo povídku), který má “quirk” prvky, ať už je to neobvyklý úhel pohledu, bizarní dialogy nebo originální zápletka.
.
.
Žánr quirk není oficiálně stanovený žánr, ale spíše označení pro díla s neobvyklými, specifickými a často bizarními prvky. Tyto prvky se mohou týkat postav, situací, narativní struktury či celkové estetiky. Podle tohoto článku na Písmák.cz se tento pojem používá pro díla, která se vymykají tradičním žánrům.
• Neobvyklá estetika: Žánr se vyznačuje specifickým vizuálním nebo narativním stylem, který je často nekonvenční.
• Specifické prvky: Může zahrnovat bizarní postavy, neobvyklé zápletky nebo netradiční vyprávění.
• Vymezení: Jde spíše o termín pro díla, která mají svébytné, nezařaditelné kvality, než o oficiální žánr jako třeba sci-fi nebo fantasy.
.
.
Pohonem je tu myšlenka.
Dokonce ta vůbec nejpůvodnější, byť třeba na samém začátku objevivší se mimo internetové prostředí.
Ba původem ani nezaznamenaná ať již v analogové nebo digitální písmenné podobě.
Vztahující se k čemusi doposud neznámému nebo si nevšímanému – dokonce může být, nebo nastat varianta, že původně i naprosto nejsoucímu.
.
Dokonce ani vstupní obrázek onoho k nebi obráceného odstředného víru se nemůže rozšiřovat donekonečna.
Jeho vývoj má kromě potenciální dispoziční objemnosti nekonečnosti vší existence Vesmíru i další nejméně dvojí meze.
Buď příští čas pro nedostatek autorských podnětů celé dosavadní téma nazvané “Žánr quirk“ odvrhne, a proto sama jeho akutní naléhavost postupně vychladne, a v důsledku se růst i zvětšování rozsahu spirálové plochy obrazce sám zastaví.
Nebo druhou mezí je zatímní živořící naděje, že některý akademický komparatista nebo estetik činný v oboru genologie na stránce kterési příští odborné knihy zveřejní jakousi první bezespornou oficiálně natrvalo platnou žánrovou definici quirku.
A tím natrvalo oprávní doposud nejsoucí, nevšímané nebo nerespektované.
Pročež posléze uvede všechny zbytné související okolnosti do stavu věčnosti navždy entropického ledu.
.
.
Quirk není tradiční žánr, ale spíše literární styl nebo subžánr, který kombinuje prvky jako jsou krátké povídky, nefikce, poezie a experimentální vyprávění. Vyznačuje se neobvyklými, originálními a někdy až excentrickými prvky, jako jsou bizarní postavy nebo situace. V podstatě se jedná o mnohoznačný a volný literární styl, který klade důraz na hravost, a může se odchylovat od tradičních narativních struktur.
.
Klíčové charakteristiky:
• Kombinace stylů: Spojuje různé literární formy, jako jsou povídka, nefikce, poezie a další, a prolíná je dohromady.
• Originální prvky: Zaměřuje se na neobvyklé a originální postavy, situace a struktury, které se liší od běžné literatury.
• Volná struktura: Není svázán pevnými pravidly a umožňuje autorovi experimentovat s formou, měnit směr vyprávění nebo dokonce přecházet mezi různými tématy.
• Hravost: Často je vnímán jako zábavný pro čtenáře i autory, protože nabízí velkou volnost a kreativitu.
• Není to škatulka: Není to pevně daný žánr, ale spíše přístup k psaní, který lze nalézt v různých formách, včetně krátkých fikcí nebo flash fiction.
.
.
“Quirk” není tradiční žánr, ale spíše literární styl nebo subžánr, který se vyznačuje nekonvenčními a specifickými prvky. Tento styl se odlišuje svou neuchopitelností a volnou formou, která kombinuje prvky povídky, esejí, beletrie i poezie, často s absurdními nebo neobvyklými postavami a situacemi.
.
Znamená to tedy kombinaci různých žánrů v jednom díle a odklon od tradičních pravidel.
• Forma: Je velmi volná a může zahrnovat prvky z různých žánrů jako jsou povídka, esej, fikce, nefikce nebo poezie.
• Styl: Charakterizují ho neobvyklé postavy, situace a narativní struktury.
• Obsah: Často je hravý a může být i neúplný nebo se odchylovat od původní myšlenky.
• Původci: Mezi autory, kteří tento styl použili, patří například James Thurber a O. Henry.
.
.
Žánr “quirk” není zavedený literární ani filmový žánr, ale spíše označení pro díla, která se vyznačují neobvyklými, bizarními či excentrickými prvky. Tento “quirk” styl může zahrnovat specifickou estetiku, neobvyklé postavy, absurdní situace nebo netradiční narativní struktury, které mají za cíl vyvolat různé reakce a myšlenkové asociace.
.
• Charakteristika: Zahrnuje neobvyklé postavy, bizarní situace nebo specifickou estetiku.
• Cíl: Vyvolat různorodé reakce a myšlenkové asociace.
• Odkud pochází: Často se používá k popisu stylů, které se vymykají zavedeným žánrovým konvencím, nebo kde je hlavní důraz na osobité a nečekané prvky.
.
.
Quirk není tradiční žánr, ale spíše styl psaní, který kombinuje různé literární formy, jako jsou krátké povídky, eseje, nonfiction, fikce a dokonce i poezie. Vyznačuje se neobvyklými postavami, situacemi a narativními strukturami a často se vymyká tradičním pravidlům.
• Kombinace forem: Quirk spojuje prvky z mnoha žánrů, od povídky po nonfiction, a nebrání se ani experimentálním formám.
• Neobvyklé prvky: Charakteristické jsou neobvyklé postavy a situace, které se vymykají běžným očekáváním.
• Svoboda formy: Neexistuje pevný soubor pravidel. Text může vyprávět příběh, nebo jen naznačovat jeho obrysy, a klidně i změnit téma.
• Zábavný styl: Je to styl psaní, který je zábavný jak pro čtenáře, tak pro autora.
• Příklady: Podobnými formami, které se k quirk řadí, jsou například povídky typu flash fiction.
.
.
Představme si pospolu například s Albertem Einsteinem všechny předchozí definice jako dílčí kousky čokolád, nugátů nebo různě barevných kostek gumově koncentrovaného ovocného želé.
Ostatně i ten v předchozí větě zmíněný klasik kdysi vysvětlil desetiletému japonskému klukovi celou teorii relativity prostřednictvím rozpracování pouhé představy bedničky zcela běžných krámských pomerančů.
.
No, a všechny tyhle nejbáječnější dílčí pamlsky je třeba si nyní představit jako způsob obsahu přihrádek jakéhosi nástěnného adventního kalendáře s nárokem jen pouze jediného cukrátka každý předvánoční den.
Aby ihned vzápětí jako skříňku v interiéru pokoje domečku pro panenky.
Vybaveného krapet vyšší komodou obrácenou vůči nám čelní stěnou tvořenou různě velikými zásuvkami a šuplíčky, v nichž jsou po jednom uložena před všemi zraky světa vždy po jednom kusu různorodá dílčí tajemství.
Ovšem pro náš účel nejpodstatnější na onom kusu je zadní stěna tohoto nábytkového solitéru, neboť je na ní rukopisně vyveden zdaleka čitelný nápis, jehož podobu nechť si, za odměnu, že se dobrali až sem, představí případní čtoucí sami.
.
QUIRK
QUIRK
QUIRK
.
.
Cvak.
Cvak.
.
Jen ještě hromadná skupinová fotografie všech účastníků dávné výpravy do tohoto prostředí známého například z filmů Wese Andersona.
.
.
A posléze, na opravdu úplně sám závěr, ještě budiž učiněna zmínka, že daleko kdesi v megaměstě New Yorku působí malíř vlastním jménem Danny Quirk, který, samozřejmě, ač nevěda, maluje akrylovými barvami jeho obrazy lidských anatomických partií zřejmě v žánru quirk.
.
Pro důkaz přikládám jako už naprostou tečku odkazy na dva z takovýchto jeho výjevů vnitřků navenek:
.
https://i0.wp.com/ninasartspace.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/10/1397002_10151925393185977_1587450214_o.jpg?ssl=1


















