.
V TRUHLE A DALŠÍ POKLADY
.
.
1. SLEPÁ SAMOSEBNOST 173 zhl.
2. SLEPÉ POTUCHY 180 zhl.
3. SLEPÁ DETEKTIVNÍ ULIČKA 65 zhl.
4. SLEPÉ UCHO 17 zhl.
5. SLEPÁ VANOVÁ NIRVÁNA 39 zhl.
.
,
K vizualitě zcela slepá zdejší populace ovšem dochází stejně slepě k volbám, aniž třeba tuší, že za prezidentování čtyčhvězdičkového generála Dwighta D. Eisenhowera činila jedna z daní pro nejbohatší 90% příslušného vyměřovacího základu.
Za času prezidentování zdejšího generála?
Kdeže.
Ani v náznaku.
.
.
V kontextu populární kultury, zejména v manze a anime My Hero Academia (česky Moje hrdinská akademie), se slovo “Quirk” používá jako označení pro superschopnosti, které vlastní většina populace, a nemá přímý vztah k uměleckému žánru.
.
V podmínkách populace ovšem zcela jiné, nežli je ta zdejší zcela slepá…
Pokud ne k nárokům vizuality – tak určitě k tomu, co v civilizaci bývává nazýváno dějinnost.
.
.
Město Teschen, čili Těšín, rodiště ode věků vyhlášených těšínských jablíček, býval čímsi jako předchůdcem dnešního Českého Těšína, jenž byl v roce 1920 za nové město prohlášen úředně.
Čili byl před oněmi 100 lety, a přesto již možná po smrti torontského detektivního inspektora Murdocha, víceméně quirkově stvořen na katastrálním území pouhé části předměstí původního po 10 staletí historického města, jemuž se za ještě dávnějších zlatých císařských časů přezdívalo Slezská Vídeň.
Obdobně jako bílé metropoli českého Slezska – Těšínu ne zas tak vzdálené Opavě.
Volím tento historizující způsob zahájení dnešní kapitoly, ačkoli oboje tyhle vídně svou podobou, natož funkcí, už dnes nemají s příštím tématem naprosto nic společného.
.
Třebaže některé veřejné budovy zachovalé ve všech těchto třech městech jsou si stavebním vzhledem pocházejícím z rozmáchlého 19. století více nežli nežli jen podobné.
.
.
No, a v tamté Vídni odevěce neodstředěně pravé zahájilo tamní Uměleckohistorické muzeum v roce 2012 novou sérii výstav zcela jiné koncepce nežli ve zdejších muzejních dispozicích bývá doposud obvyklé.
K realizaci tohoto jedinečného dramaturgického záměru jsou proto ve Vídni postupně zvány pozoruhodné tvůrčí autorské osobnosti, aby každá jedna postupně představily svůj vlastní kurátorský výběr předmětů z historických sbírek i depozitářů muzea, které obsahují více než 4 000 000 položek pocházejících z období dohromady obnášejících dlouhých 5 000 let.
.
První výstavu toho cyklu s poněkud quirkovým názvem The Ancients Stole All Our Great Ideas (Staří ukradli všechny naše velké myšlenky) kurátorsky sestavil americký pop-artový klasik Edward Ed Ruscha.













